woensdag 7 maart 2018




 Ontdekken

Het is leuk om nieuwe technieken uit te proberen… het duurt even voordat je ervaringsdeskundige wordt.

Voor mijn project had ik een ontwerp dat me geschikt leek voor batiktechniek. Deze ‘resist & dye’-techniek had ik leren kennen bij QS13.

In mijn kast wachtte al een tijd een materialendoos van ‘Het Komplete Handwerken’ uit 1978 met daarin twee plakken batikwas en koudwaterverf. In de boekenkast waren naslagwerken over batik verzameld. Ik kocht een setje tjantings op internet en kon aan de slag.    



Die mooie Indonesische tjantings, door de vorige eigenaresse op Java laten maken, deden helemaal niets in mijn handen. De was bleef in het tuitje hangen. Gelukkig zat in het doosje ook één moderne tjanting met een dubbel tuitje.


 
Dat werd mijn oefeninstrument. Na een tijdje voelde ik de druppel aankomen en kon ik deze vóór zijn met een doekje. 


Ook de aanzet werd strakker. Een eerste begin. Er is nog een wereld aan mogelijkheden te ontdekken in verschillende tuitjes en wasmengsels...




 

Een kijkje in de boekenkast.

1 opmerking:

Unknown zei

De tuitjes zelf moeten ook goed warm worden. De was blijft dan beter vloeibaar, ook als je het tuitje uit de hete was haalt.

Een reactie posten