woensdag 12 juli 2017

Originaliteit versus kopiëren


Eigen ideeën uitwerken
Te allen tijde wil ik mijn eigen werk maken en het zelf bedenken. Daar denk ik lang over na, probeer van alles uit en uiteindelijk komt er iets waar ik (meestal) tevreden over ben, zo ook onderstaand werk.

Wanneer het werk klaar is kijk ik er altijd nog eens kritisch naar.
Een paar kokers, zo eenvoudig, daar kan ik toch niet de enige in zijn geweest? Deze gedachte kwam direct bovendrijven.
Maar iets nadoen of kopiëren dat wil ik niet.

Collection Six - I 2016 Petra Kooij | mixed media| 20x20x15cm




Eva Hesse
En inderdaad ik ben zeker niet de enige. Een kleine zoektocht op internet leverde gelukkig niet heel veel beeldmateriaal op. Maar wel een paar hele mooie voorbeelden. Doet me goed dat ik alleen wereldberoemde kunstenaars kopieer:-)))


Eva Hesse       1968        Repetition Nineteen - III       


Edmund de Waal
Ook Edmund de Waal werkt met kokers. De presentatie van de keramiek kokertjes in de witte kastjes vind ik prachtig. De presentatie in de kasten zijn een belangrijk onderdeel in het werk van Edmund de Waal. En het is ongelooflijk wat een variaties hij daarin heeft gevonden. (Klik voor meer info op zijn naam).

Edmund de Waal        2013      First Light          


En dan?
Dan weet ik het even  niet meer! Want die kokers vind ik leuk om te maken en mijn kokers in een kastje vind ik een mooie presentatie. Maar de kastjes, dat had ik zelf nooit kunnen bedenken en nu ik ze gezien heb, kán ik het niet zelf meer bedenken.

Na vele twijfels ga ik toch verder met de kokers. Ik heb naald en draad erbij gepakt zodat ik meer detail aan het werk kan toevoegen. Op deze manier worden het ook meer mijn eigen kokers.

Ondertussen denk ik verder over de presentatie van het werk. Ik heb een eerste prototype wijnkistje-wit-geverfd gemaakt. Ik kijk er met regelmaat naar, maar de maatvoering van een wijnkistje is verre van optimaal....


Collection Five - III 2017 Petra Kooij | mixed media| 25x20x10cm


Anders benaderen?
Onlangs las ik een interessant artikel, over een andere manier van werken....... KLIK
De moeite waard om te lezen.
Daar ga ik maar een poosje over nadenken, wordt vervolgd.



1 opmerking:

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Ga zo door met jou ontwikkeling. En bedankt voor het laten zien van het interessante verhaal.

Een reactie posten