grote Rietveldstoel voor de Koppelpoort (ca. 1425) in Amersfoort |
Bang voor rood, geel en blauw?
Soms overvalt me het gevoel dat ik behoefte heb aan meer
kennis. Bij de start van Quilten Speciaal 13 had ik dat bij kleurtheorie. Hoe
maak je kleurkeuzes voor een (art)quilt als je intuïtie je even in de steek
laat en er geen enkele bruikbare ingeving komt opborrelen.
Mijn minibibliotheek thuis was niet toereikend, dus fietste
ik naar de openbare bieb. Daar was een diepgravend boek voorhanden met de
kleurenleer van Johannes Itten. Er ging een wereld voor me open. Itten
introduceerde me in de wereld van kleurencirkel, primaire, secundaire en
tertiaire kleuren, toonwaarden en kleurcontrasten. En meer.
Een veelheid aan begrippen duizelde over me heen en een
veelheid aan mogelijkheden voor interessant kleurgebruik. Ik ging onverhoeds
beter begrijpen hoe Piet Mondriaan tot zijn Victory Boogie Woogie kwam.
Diens keuze voor rood, geel en blauw was en is invloedrijk binnen
en buiten de kunst. Er zijn mondriaanjurken, mondriaantassen,
mondriaanbadpakken en mondriaanvliegers. Mondriaanmokken en mondriaanaanstekers.
En quilters maken mondriaanspreien, mondriaantafellopers en mondriaanwandkleden.
Omdat het honderd jaar geleden is dat kunstbeweging De Stijl
werd opgericht, is in Kunsthal Kade in Amersfoort de tentoonstelling De Kleuren van De Stijl te zien.
Interessant is, dat het niet alleen over het
ontstaan van de bekende kleurkeuze gaat, maar ook over de nawerking daarvan.
Want de primaire kleuren zijn zo nadrukkelijk aanwezig in kunst en leefomgeving
dat een nieuwe generatie kunstenaars moeite heeft gedaan om er weer van los te
komen.
De bekendste daarvan is wel de colorfield-schilder Barnett
Newman. Met zijn schilderij ‘Who’s afraid of red, yellow and blue III’ – het
enorme rode kleurvlak met kleine blauwe en gele ‘zips’ aan de zijkant – probeerde
hij de kijker los te weken van de associatie van deze kleuren met Mondriaan.
Dit befaamde werk is nu te zien in de tentoonstelling in
Amersfoort. Daarnaast zijn er werken van kunstenaars met uitgesproken
opvattingen over kleur. Al zijn die werken soms monochroom zwart, wit of grijs.
Strikt genomen geen kleur. Wel een keuze waar ik zelf ook op ben uitgekomen
voor mijn jongste artquilt.
Mondriaan in de Amersfoortse leefomgeving |
1 opmerking:
Goed artikel.
Een reactie posten